חרדה חברתית

פוביה חברתית זה פחד חזק ומתמשך ממצבים בהם אפשר להיותמובך. יש פחד מוגזם מהשפלה במצבים חברתיים כמו לדבר בצבור, להשתין בשרותים ציבוריים ולדבר עם בן זוג. זה יכול להביא להמנעות ממצבים חברתיים. קוראים לזה פוביה כי זה פחד לא רציונלי שיוצר המנעות מודעת מהדבר שפוחדים ממנו. פוביה חברתית מופיע בעיקר בגיל ההתבגרות וסובלים ממנה בערך 2 מתוך 100 איש למשך 6 חודשים.

כולנו לעיתים עצבניים לפני סטואציה חברתית אולם יש אנשים הסובלים יותר. הם כה חרדים שאחרים יבקרו את התנהגותם ההחברתית. הם חוששים להראות טפשי או חלשים.הסובלים מחרדה חברתית מחפשים דרכים להמנע מהמצב. החרדה היא בעיקר מדבור בחברה, אכילה בחברה, חתימת שמך בחברה ושמוש בשרותים צבוריים וכן להיות באמצע תשומת הלב.

לחלקנו יש נטיה חזקה יותר ,מולדת להזהר ולהרגיש חרדה. בנוסף לגורמים גנטיים, גם למידה בילדות תורמת להקטנת או הגלדת הסכוי להתפתחות חרדה חברתית במבוגרים. הורים בישנים או מתבודדים יכולים להעביר לילדים מסר שהעולם לא מקום בטוח. הם מהווים מודל להנעות כדרך להתמודד עם חרדות חברתיות.

הטפול היעיל הוא טפול התנהגותי קוגנטיבי עם או בלי שלוב של תרופות המפחיתות חרדה.
בחלק ההתנהגותי בטפול, מדרג של התנהגויות מהקל לקשה אותם מתרגלים בדימיון מודרך ובמשחק תפקידים בחדר עם המטפל ואחר כך מבצעים אותם במציאות באופן היוצר תחושה של התמודדות והצלחה ויוצר שנוי בדמוי העצמי. למידה ותרגול בחדר הטפול של התנהגות חברתית ואסרטיבית וההתנסות בפועל עוזרת לפתח מיומנויות חברתיות ולהפחית חרדה סביב מצבים חברתיים.

במרכיב הקוגניטיבי של הטפול, בוחנים את המשפטים שהאדם אומר לעצמו במצבים החברתיים ושיוצרים בו את תחושת החרדה. המטופל מתבקש לתרגל משפטים חלופיים המפחיתים חרדה ומקדמים הסתגלות טובה יותר. למשל- כשמתחילים להרגיש חרדה , יש לקבל את הרגש. אמור לעצמך:

זה בסדר,אני יכול להתמודד עם זה.

רוב האנשים יקבלו אותי גם אם אעשה טעויות.

אני מוכן להתמודד עם חוסר שביעות רצון ממני.

הערך העצמי שלי לא מבוסס על אנשים אחרים.

זה בסדר להיות חרד.

אני מתאמן כרגע - לא להכנע.
אני מנסה לשנות דפוס ישן וזה לא קל.