הפרעות חרדה – מה הן?

מכל ההפרעות הנפשיות, הפרעות חרדה הן השכיחות ביותר.כל אחד חווה מיד פעם תחושה של חרדה, תחושה לא נעימה ומעורפלת של מתח שיכולים להלוות אליה סמפטומים גופניים כמו כאב ראש, הזעה, דפיקות לב מואצות, לחץ בחזה, הפרעות בקיבה וחוסר שקט. חרדה היא בעצם סימן אזהרה לסכנה קרבה ומאפשרת לאדם להתכונן ולהתמודדות עם האיום.פחד, גם הוא סימן אזהרה אך שונה מחרדה שכן הפחד היא תגובה לאיום חצוני ברור בעוד חרדה היא תגובה לאיום לא ידוע, מעורפל, לעיתים פנימי. אם גורם נתפס כמעורר חרדה או לא, תלוי לא רק בסוג המאורע אלא גם בכוחות של האדם להתמודד או יותר נכון, ההערכה שלו את כוחותיו.חרדה נורמלית היא תגובה למצב מאיים ונלווית לתהליכי גדילה, שנוי, חוויות חדשות ומציאת משמעות בחיים. בניגוד לכך, חרדה פתולוגית היא תגובה מוגזמת לגרוי מבחינת העוצמה או משך התגובה.

ישנן שלוש תאוריות פסיכולוגיות שמסבירות את החרדה

1. התאוריה הפסיכואנליטית.

לפי פרויד, חרדה נובעת מאיתות מהלא  מודע שקיימת סכנה בגלל קופנליקט בין דחפים מניים או תוקפניים לא מודעים לבין הסופראגו או המציאות. החרדה מביאה להדחקת רגשות ומאויים לא רצויים אלה וכך מונעת ממחשבות לא מקובלות להפוך למודעות.

מנקודת מבט פסיכודנמית,מטרת הטפול אינה להפחית חרדה כמו להגביר את הסובלנות כלפיה ולהשתמש בה כאות לחקור את הקופנלקט שיצר אותה.

2. גישה התנהגותית.

לפי תאוריה זו, חרדה זו תגובה נלמדת לגרוי סביבתי. אנשים לומדים להפעיל תגובה פנימית של חרדה דרך חקוי תגובות החרדה של ההורים או דרך התנסות חד פעמית לא טובה שיצרה קשר בין מצב מסויים לתגובה של חרדה, ממנה הם עושים הכללה רחבה מדי.

הטפול ההתנהגותי הוא דרך חשיפה חוזרת למצב מעורר החרדה כך שהקשר בין המצב לצפייה לסכנה או איום, יילך וייחלש בהדרגה. בטפול הקוגניטיבי, דפוסי חשיבה מעוותים הנילווים להתנהגות הלא מסתגלת, מוערכים מחדש באופן הגיוני. אנשים עם הפרעות חרדה נוטים להגזים בהערכת הסכנה ומעריכים מעט מדי את יכולתם להתמודד עם האיום הנתפס. בטיפול, נעשה נסיון לשנות תפיסות אלה.

3. תאוריות אקזיסטנציאליות.

תאוריות אלו מתייחסות רק לתחושות חרדה כלליות ולא לפחדים ופוביות ממוקדות. לפי תאוריה זו, אנשים מודעים לתחושת האפסיות בחייהם והם מגיבים בתחושות של חרדה לחלל שהם מרגישים לגבי משמעות הקיום. בטיפול ייעשה נסיון לעזור לאדם להתמודד עם נושאים קיומיים, למצוא משמעות או לחילופין להגיע למצב של השלמה שיפחית את תחושות החרדה והפחד.

הפרעות החרדה מגוונות וכוללות:

  • התקפי פניקה.
  • אגורפוביה (פחד ממקומות פתוחים או ממקומות שקשה לברוח מהם).
  • פוביות ספציפיות (כמו פוביה ממעליות או מטיסה).
  • פוביה חברתית (חרדה במצבים חברתיים שמביאה להמנעות מהם).
  • הפרעת OCD הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (מחשבות טורדניות וטקסים שנועדו להתמודד איתן).
  • PTSD (תגובת חרדה לאחר טראומה. ).
  • הפרעת חרדה מוכללת  (מצב מתמשך של חרדה ודאגת ייתר). – טיפול בהתקפי חרדה

השינוי מתחיל כאן!
הפרעות חרדה – מה הן?
גילה זילברמן היא אחת מבין פסיכולוגים המוכרים בתחום.
היחוד של גילה בין פסיכולוגים קליניים הוא שגילה משלבת שיטות שונות יחד עם ניסיון עשיר וידע רב.
ליווי מקצועי ורגיש
בקליניקה או טיפול פסיכולוגי Online דרך ה"זום"

מגיעה לך שיחת יעוץ ראשוני ללא עלות להתאמת הטיפול המושלם עבורך

פתיחה
1
שלום
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן